Od narodenia režiséra a scenáristu Tengiza Abuladzeho, ktorého filmy
patria medzi zásadné diela gruzínskej kinematografie, uplynie v stredu
31. januára 100 rokov.
Tengiz Abuladze sa narodil 31. januára 1924 v gruzínskom meste Kutaisi, v
období, keď bolo Gruzínsko súčasťou dnes už bývalého Sovietskeho zväzu.
V roku 1946 ukončil štúdium na Rustaveliho divadelnom inštitúte v
Tbilisi a v roku 1953 réžiu na moskovskom Všezväzovom štátnom filmovom
ústave (VGIK) v triede režiséra, scenáristu a teoretika Sergeja
Jutkeviča.
Počas štúdia so spolužiakom Revazom Čcheidzeom, neskorším tiež slávnym
gruzínskym filmovým režisérom, nakrútili diplomovú prácu o gruzínskom
hudobníkovi s názvom Dmitrij Arakšvili a niekoľko krátkometrážnych
filmov pre deti. Ich najznámejším spoločným dielom je poetický hraný
film Somárik (1955), ktorý získal na medzinárodnom filmovom festivale
(MFF) v Cannes v roku 1956 prvú cenu v kategórii krátkych filmov.
Medzinárodné uznanie dosiahol Abuladze aj svojím prvým samostatným
filmom Cudzie deti z roku 1959, ktorý ocenili na festivaloch v
Helsinkách, Londýne či v talianskom Porret-Terme. Zaujal aj druhým
filmom Babička a ja (1963) odohrávajúci sa počas druhej svetovej vojny
na gruzínskom vidieku a tiež po vojne, kedy sa dej presunie do Tbilisi. V
roku 1972 nakrútil aj snímku Náhrdelník pre moju milú.
Slávnu voľne koncipovanú filmovú trilógiu, na ktorej sa podieľal aj ako
scenárista, odštartoval snímkou Prosba z roku 1967 inšpirovanou
básnickou tvorbou gruzínskeho básnika Važu Pšavela.
Originálnou Abuladzeho filmovou poetikou sa vyznačuje aj druhý film
trilógie Strom prianí (1972), ktorý sa odohráva v jednej z gruzínskych
dedín, kam príde mladá Marita, ktorej krása výrazne rozvíri život
obyvateľov dediny.
Najznámejším a najúspešnejším filmom trilógie je snímka Pokánie (1987), v
ktorej sa najvýraznejšie prejavil Abuladzeho režisérky naturel. Vo
filme spojil fantastické s reálnym, fikciu s historickými faktami,
pričom na filmové plátno preniesol všetky "choroby" totalitných režimov. Snímka je však alegóriu hlavne na stalinizmus a jeho kruté dedičstvo.
V osobe démonického antihrdinu a starostu Varlama ožívajú predstavitelia
rozličných totalitných režimov - nosí cviker ako Berija, fúzy ako
Hitler, vzdialene pripomína Mussoliniho a používa argumenty ako Stalin.
Protikladom je postava maliara, zosobňujúca mravné hodnotové
presvedčenie a tvorivú silu.
Za film Pokánie ocenili Abuladzeho v roku 1987 na MFF v Cannes Zvláštnou
cenou poroty, Cenou Fipresci či Cenou ekumenickej poroty. Cenu nórskej
kritiky a Cenu Andreas si v tom istom roku odniesol aj z Medzinárodného
filmového festivalu konanom v nórskom Haugesunde.
Originálny gruzínsky filmový tvorca Tengiz Abuladze zomrel po ťažkej chorobe 6. marca 1994 v Tbilisi.